Exchange Link

Sunday, January 1, 2012

Chocolate Moist Cake

Assalamualaikum!

Again, main masak-masak lagi aku ni. Kali ni masak kek pulakk. Ouhh sengaja masak kek sebab aku nak bawak balek kolej nanti lagipon dah lama tak masak kek saje nak asah bakat terpendam aku ni! haha~

Resepi yang aku guna memang dari dulu lagi dok pakai, mak aku punya resepi dia amek dari kawan dia. So aku sebagai anak yang rajin memasak memang kerap kali la membuat kek kan. Sampai dah hafal dah resepinya. huhu~!

Okayy jom kita tengok bahan-bahan yang digunakan:
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla + secubit garam
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar soda bikarbonat
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan milo
  • 1/2 cawan susu cair
  • 2 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan minyak masak
  • Coklat masakan
Cara-cara pulakk:
  1. Pukul telur sehingga kembang, masukkan esen vanilla & secubit garam
  2. Dalam bekas yg lain pulak, campurkan tepung gandum, soda bikarbonat, serbuk koko & milo kemudian gaul.
  3. Gula di masukkan dalam air panas, kacau hingga gula cair kemudian masukkan susu cair.
  4. Bila telur dah kembang, campuran tepung tadi dimasukkan sikit demi sedikit kemudian campuran air gula + susu cair secara berselang seli. (dalam masa yg sama dah boleh sediakan pengukus)
  5. Apabila adunan dah sebati, masukkan minyak masak. Kacau hingga sebati.
  6. Kukus adunan selama 45 minit
*coklat masakan perlu dicairkan mengguna kaedah double boiler. Campurkan coklat masakan dengan sedikit mentega atau butter dan sedikit air.
*bila kek dah siap masak, tuang coklat atas kek dan ratakan.
*siap!

ni la rupa kek aku..
sedap kannn?
:D

Kbai!

0 comment:

Post a Comment