Exchange Link

Monday, December 26, 2011

Pancake versi Ira :)

Assalamualaikum,

Semalam maen masak-masak feeling pulak macam masak kat kitchen Masterchef Malaysia memang syokkk abes la kann :P Rancang mula-mula nak buat Kek Batik tapi pegi kedai nak beli Biskut Marie habes la pulak cancel buat Kek Batik terus buat Pancake je. Ni je mak mampu, auwwww :D

Resepi aku tak sure aku amek dari mane sebab aku google banyak-banyak keluar pastu aku try & error je buat suka-suka hati aku nak buat tak ikut sangat pon resepi.

Bahan-bahan:
  • 1 cawan tepung gandum (aku buat 1 1/2 cawan)
  • Baking powder (aku guna soda bikarbonat)
  • Gula (aku letak suka hati aku jee :P )
  • Susu segar (aku guna susu Dutch lady yg Full Cream tu kotak kecik punya)
  • 2 sudu besar Marjerin (cairkan)
  • 1 biji Telur (aku guna 2biji so rasa Telur dlm Pancake tu kuat sgt)
  • Esen vanilla (saje aku letak sebab nak bagi wangi)
Cara-cara:
  1. Campurkan tepung, gula & baking powder dalam bekas, ketepikan dulu.
  2. Campurkan marjerin, susu & telur. gaul sampai sebati.
  3. Masukkan campuran marjerin, susu & telur kat dalam tepung sume tu. Gaul sampai sebati. (aku ada terbaca kat 1 blog tu takleh gaul lama-lama sebab takut nanti jadi keras & liat).
  1. Panaskan non-stick pan.
  2. Letak 1 senduk adunan kat dalam kuali (letak ikut suka nak size pancake tu besar mana).
  3. Masak sampai naik gelembung-gelembung kat pancake tu pastu baru alih.
  1. Bila dah warna kuning-kuning (erkk kuning ke?) boleh la di angkat.
  2. Siap!
aku taktau nape rupa Pancake aku camni, tapi anggap jela sebab 1st time buat sebab tu tak cantek + tak gebu, huuuu

Resepi ni lebih pada ikut pandai je aku buat ni tak ikut resepi sangat. Pastu pasal baking powder dengan soda bikarbonat tu aku tak tau apa beza dia.. Ada sape-sape tau tak?? And 1 more, orang makan Pancake ni ngan madu or syrup whatever la kan? Tapi aku tak makan ngan apa pon sebab aku rasa pancake tu dah cukup manis tak yah ada syrup pon takpe..

Untuk resepi yang lebih terjamin boleh tengok kat sini (Pancake). Actually resepi Pancake ni bila tengok kat mana-mana pon lebih kurang je takde beza pon. Okayy sekian! byeeeee :))

0 comment:

Post a Comment